May 26, 2013

sisi.

aku ada tabiat.

eh..hai. kembali menulis. 


semua orang ada tabiat, perangai atau sisi. ada sisi tersembunyi. ada sisi sisi lain pada diri.
aku pun tergolong dalam spesis manusia, jadi tak hairanlah aku pun ada sisi tersembunyi, sisi lain dan tabiat yang menonjol.

antara sisi aku.
yang aku rasa kalau yang kenal aku, boleh nampak sisi sisi ini.

1. aku selalu bertenggek. 

sisi ni, selalunya pada orang merimaskan. too dependent kata orang. ya lah, beruang tak bercakap. aku bukannya tak boleh berdikari, malahan Alhamdulillah, banyak juga perkara aku boleh buat sendiri. tapi sesiapa yang rapat dengan aku, boleh tahu, yang aku memang suka bersama sama. maksudnya, buat everything together. aku tak suka buat benda fun sorang sorang. heck, where's the fun in having fun, alone? ya, manusia perlukan private space and time, aku pun manusia, aku tahulah. just say the word if i am too much, i'll back off. kadang kadang bila aku excited, memang boleh merimaskan. terima kasih yang pernah menegur. aku sedang tak buat dah perkara ni kat orang lain.

2. mengelak.


sejak zaman sekolah lagi, aku ada problem dengan friendships. nasib baik dah tua tua bangka ni masih wujud everlasting friendships dengan kawan sekolah rendah, menengah, plkn, univs. cuma adalah few friendships yang jadi...hanya kenalan. yang pernah rapat, jadi, tak rapat. boleh fahamlah kot. kan? masing masing dah mummayiz kan? ok. ini sisi aku. kalau ada perselisihan faham yang memang susah nak diperbaiki ke (baca : pompuan gaduh gaduh stail main perang dingin, mengata), lepas sesi berbaik baik minta maaf semua, selalunya aku akan buat jurang seluas luas laut atlantik dengan the orther party. especially bila melibatkan trusts and honesty. bila aku rasa aku dah tak boleh nak trust, selalunya aku elak terus. aku tak suka pergi buat baik baik macam takde apa pernah berlaku konon konon dah move on dengan hidup sedangkan berbekas lagi kejadian dalam hidup aku. aku jugak jenis fragile, mudah terasa esp dengan orang yg aku rapat. so, bila aku rasa aku dah tak boleh nak rapat balik, habis sangat aku tegur sekadar berbahasa basi dengan senyum sajalah tengah jalan. kalau nampak kat kedai kedai luar tu, aku akan buat stail "aku, aku. kau, kau". kalau aku boleh tegur kau elok elok bila jumpa kat luar tu, kira aku dah tak terasa la tu. kalau aku buat derk je, memang itu green light utk nak mengata aku la tu. 

sebab aku bila dah decide untuk taknak ambil tahu pasal si polan mana mana, memang aku tak ambil tahu. kalau kau unfollow twitter, aku pun unfollow balik sebab kau nak sangat ruang kau, aku bagi je la. hehe. nak block kat facebook pun, block le aku tak perasan pun. sebab despite aku avoid orang, aku takkan unfollow/block kat social network sites sebab emosi. nak tak nak aku memang kenal kau. cuma aku memang ignore je updates kat kat news feed/timeline.

punya aku hidup dengan dunia aku semester lepas, aku hanya tau benda benda besar, bila keluar dinner dengan studio mates, then bila diorang bukak topik, aku sorang je yang tak tau apa. lantas gosip ditangguh sebab nak fill in aku berita berita basi.

depan orang memang kita boleh bergebang kita tak suka hipokrit, kita tak hipokrit. bullshit. semua orang hipokrit. ini hakikat. belajar. 


3. cepat putus asa.

benda ni berlaku hampir setiap sem. setiap bulan. ada saja benda yang aku give up nak buat. time give up ni disertakan dengan kemalasan panda yang melampau. maka, satu kerja pun tak jalan. sibuk dengan kucing kucing. kalau bab cinta, aku akan pretend nothing happens, move on. padahal hari hari bukak page mamat tu, konon lepas rindu. tengok gambar pun jadilah ye tak? bila dah frust, kalau tak menggemokkan diri, maka aku akan pergi salun potong rambut konon konon feeling rejuvenate. padahal balik rumah lesu macamtu jugak. cuma kalau datang semangat saka rajin aku, haa..time tu, pasti ramai terkesima dengan tenaga kudrat yang ada.


4. cepat turn off.

sebagai seorang yang konon konon perfectionist, ah semua orang mengaku perfectionist, cet, kalau ada orang buat salah sikit, langsung tak terima lantas turn off. ini selalu berlaku. banyak cubaan jodoh yang kecundang sebab withdrawal mengejut dari aku sebab aku dah rasa turn off gila. padahal aku rasa mamat mamat tu punyalah tolerate aspek aspek turn off yang datang dari diri aku sendiri. mungkin tiada jodoh. (cliche). ini boleh consider mengada. tapi, kalau aku betul suka, cinta itu buta. memang flawless langsung mamat tu. biasalah, emosi. kalau ikut emosi, memang lah jadi macamni. kadar toleransi aku pada aku masih di peringkat medium. aku boleh jadi pemaksa jugak. so, mungkin kena belajar ubah medium tu jadi high demi kesejahteraan ibunda yang sering bertanyakan pasal boyfriend kat aku. 




cukuplah 4 sisi tu dulu. nak dedah lebih lebih, jom bercinta. eh.

p/s. sesungguhnya semester ni telah buat aku rasa mcm nak hantar surat berhenti belajar. taktipu. aku tak boleh deal dengan pressure setiap minggu presentasi.

No comments:

Post a Comment

Your two cents.